söndag 7 oktober 2012

Ölkokt pulled pork med äppelgräddsås

Ja, jag erkänner, jag har fått fnatt på pulled pork. Men jag ser inget problem med det. För att så småningom hitta det utlimata sättet att äta pulled pork på tillagar jag det lite olika varje gång. Det verkar svårt att göra äcklig pulled pork så varken jag eller eventuella matgäster lider av att vara försökskaniner. Och jag har en riktig vinnaridé till nästa gång!


Ölkokt pulled pork (6 personer)
1,2 kilo fläskkarré i bit
2 dl god öl
4 morötter i bitar
1 äpple i klyftor
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
salt, peppar

Ös ner i allt i en stekpåse (stekpåse alltså, någon borde ha fått pris för den uppfinningen), låt stå i 120-gradig ugn i 4 timmar. När det är klart, häll av det mesta av vätskan, plocka bort morötterna och dra isär köttet med två gafflar, mosa ner det i lite kvarlämnad sky, lök etc och håll varmt tills det är dags att äta. Köttet kommer vara så mört att man tror att det är smör och en varm kniv man håller på med.

Äppelgräddsås
Jag lät vätskan från stekpåsen reducera ner till ca hälften tillsammans med 2 dl grädde och 2 msk äppelcidervinäger. Dessutom en tsk honung och några droppar färdigreducerat vitt vin. Som grädde på moset hällde jag i lite smör från de karamelliserade jordärtskockorna. Gott? Gott!

Till köttet åt vi karamelliserade jordärtskockor (nä, inte så LCHF men ät inte så många om det är ett problem) från trädgården, äppelgräddsås och lite äppelchutney som jag gjorde av trädgårdsäpplena för ett tag sen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar