lördag 6 oktober 2012

Kärleksmums

Jag har blivit besviken så många gånger, men när jag ser ett recept på kärleksmums eller kladdkaka så är det väldigt svårt att låta bli. Och när det behövdes fikas lite för att inte storkna mellan frukost och middag så passade jag på.

Inspiration och recept kommer från bakasockerfritt-bloggen, men jag har ändrat lite. Dels för att jag glömde ta i bakpulver (men det tar jag med nästa gång), dels inte hade mascarpone hemma, dels för att jag verkligen inte kan följa recept. Gott, men sjukt mäktigt!


Botten:
175 gram smör
3 ägg
1 2/3 dl mandelmjöl
2/3 dl kokosmjöl
2 ½ dl stevia strö
3 msk kakao
1 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver

Glasyr:
125 gram smör
150 gram cream cheese
3 msk riven kokos
1 msk kaffe (jag tog espresso)
3 msk stevia strö
1 msk kakao
20 g mörk choklad
(en skvätt vispgrädde)

Börja med botten. Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt med elvisp. Blanda alla torra ingredienser och häll på det smälta smöret. Blanda därefter ner äggsmeten. Smörj och "bröa" en 24 centimeters springform med kokos och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 26-28 minuter.

Rör ihop glasyren medan kakan står i ugnen. Smält smör och choklad,  rör sedan ner resten till en jämn smet. Min skar sig, men kunde räddas med ca en msk vispgrädde. Låt svalna i kylen tills kakan är klar och sval. Avsluta med att strö på kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar