söndag 7 oktober 2012

Moussaka

Det var billigt med aubergine så jag fick för mig att jag skulle se om jag kan laga moussaka. Och minsann, jag kunde, det blev till och med riktigt gott! Det tyckte även pojkvännen, som när auberginen stod i ugnen berättade att han förresten inte tycker om aubergine.


Moussaka (4-6 personer)
2 medelstora auberginer
Köttfärsröra:
600 gram blandfärs
1 gul lök
1 tsk sambal oelek
2 msk tomatpuré
1 msk oxfond
smör att steka i
salt, peppar, kanel, spiskummin, paprikapulver
Ostsås:
3 dl grädde
3 dl riven ost (jag hade prästost)
2 äggulor

Sätt ugnen på typ 200. Skiva auberginerna centimetertjockt, lägg på bakplåtspapper, salta och olja och sätt in dem i ugnen tills de mjuknat och fått lite färg. Under tiden kan du steka köttfärs och krydda enligt receptet (det låter lite knasigt med kanel, men det gör stor skillnad så banga inte!).  Koka upp grädde och rör ner 2 dl av osten och ev kryddor. När osten har smält tar du av såsen från plattan och rör ner äggulorna.

Varva aubergineskivor och köttfärs i en ugnsfast form. Häll över ostsåsen och toppa med resten av osten. Grädda i 200 grader tills det fått fin färg, ca 20 minuter. Vi åt moussakan med grekisk sallad och tzatziki, och drack vin till.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar