torsdag 27 september 2012

Pulled pork

Om man har en stor bit fläskkarré så är det här det bästa sättet att tillaga den, jag lovar! Namnet kommer från att köttet blir så mört att man kan dra isär det. Det är ett amerikanskt påhitt, där man tillagar köttet på grillen, med tydlig bbq-smak.

Ta en bit karré (här hade jag 1,2 kilo) och lägg i en stekpåse eller en gryta med lock som du kan ha i ugnen. Blanda ihop en massa goda smaker, gärna något rökigt. Jag använde ca 1/2 dl rökig whisky, rökt paprikapulver, någon msk ketchup, flingsalt med röksmak, chili flakes, svartpeppar. Förutom att kladda in köttet med den goda marinaden så använde jag en rödlök, en gul lök och 4 vitlöksklyftor som fick gå med i ugnen. Det tårades i ögonen  i andra sidan huset när whiskyn och löken gifte sig med varandra där i stekpåsen.

Ställ in härligheten i ugnen och gå och gör något annat, för nu ska det vara i fred i 4,5 timmar. Jag hade ugnen på 120 grader men tror att man testa lägre temperatur och mer tid, och eventuellt få ett ännu härligare resultat. Sen behövde jag bara peta på det så trillade det isär, fantastiskt! Gegga ner det "dragna" köttet i vätskan och löken, och sen är det bara att börja njuta. Eller ännu hellre, vänta någon dag, för det blir det bara ännu godare av.

Brödätare lägger köttet på en skiva surdegsbröd och öser på lite cole slaw, tomatsalsa, någon god vitlökssås, lite grönsaker. Själv äter jag det gärna som på bilden, lite cole slaw, lite grönsaker, en klick salsa och en klick smetana eller vilökssås. Strunta i det där med att en bild säger mer än tusen ord, för det här ser inte gott ut, men jag lovar att det är det!

1 kommentar:

  1. Härligt, ska testas! Extra plus för smidig stekpåse istället för en massa disk och ugnsrengöring!

    SvaraRadera