lördag 29 september 2012

Citron- och chokladkaka

Det är inte så ofta jag bakar LCHF, dels för att jag ofta blir besviken (höga förväntningar) och dels för att jag inte vill äta bakverk i tid och otid, utan fokuserar på mat. Det finns nu för tiden gott om recept och många som experimenterar fram LCHF-varianter på än det ena än det andra. Det fina i kråksången är ju att det även är glutenfritt. Jag passar på att baka när jag ska ha gäster, och vill kunna bjuda på något som vi alla kan äta av.

Det här receptet från Marianns blogg har jag varit sugen på att testa sen första gången jag såg det, sagt och gjort! Jag har ändrat lite från orginalreceptet (som vanligt, det är en defekt jag har)


Citron- och chokladkaka
Botten:
100 g 70%-ig choklad
50 g osaltat smör
1 äggula
2 dl hackad sötmandel
1 dl hackade pistagenötter

Fyllning:
400 g cream cheese
2 ägg + 1 äggvita
1,5 msk sötning, jag använde ICAs
Rivet skal och saft från en noga tvättad citron

1. Smält smöret i en kastrull, ta från plattan och lägg sedan i bitar av chokladen att smälta med. Rör ner gulan. Blanda sedan i mandel och nötterna. Häll i en springform (22-24 cm) med löstagbar botten.
2. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred krämen över pajbotten. Grädda i 175  ca 25-30 min.

Jag gjorde enligt receptet och använde en form med löstagbara kanter. Stor misstag då det rann ut grejer och grisade ner ugnen. Nästa gång gör jag i en vanlig pajform. Tyvärr kom inte chokladsmaken till sin rätt, men citronfyllningen var riktigt riktigt god, så den ska jag komma på fler sätt att använda, kanske på någon slags marängbotten med några hallon, eller bottna i småformar innan man fyller på med hallon- eller chokladmousse. Dessutom blir det lite väl mycket kolhydrater med så mycket choklad och nötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar