söndag 16 september 2012

Långbakat sidfläsk med hemkokt äppelchutney

Det började med att jag skulle producera något som kunde säljas på matauktion. Brist på fantasi och överflöd av äpplen förvandlades till en äppelchutney härom dagen (trädgårdsäpplen, chili, lök, ingefära, kanel, vinäger, salt, peppar).

Ungefär samtidigt hände det sig att de hade billigt sidfläsk på ICA, följt av att jag är hemma en lång söndag. Därför:

Sidfläsket fick åka in i ugnen på ca 100 grader typ 6 timmar innan det skulle ätas. Jag snittade svålen, klappade in fläsket med dragon och timjan, la det på en bädd av gul lök och vitlök och hällde på vitt vin. På slutet höjde jag temperaturen (220) så att svålen fick lite färg samt gjorde blomkålspuré att inta hela härligheten med.
1,2 kilo rimmat sidfläsk efter ca 6 timmar i ugnen
Ätfärdigt!
Jag får hitta på något finurligt med skyn också, kanske reducera och koka en gammal hederlig gräddsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar