lördag 22 september 2012

Frozen cheesecake


I somras testade jag att göra frozen cheesecake på lchf-vis. Gott, tyckte både jag och gästerna. Nästa gång ska jag nog göra på traditionellt vis, med philadelphia istället för mascarpone, och dessutom skippa sötningsmedlet och istället ha söta bär eller lite lite honung. Och man kan nog faktiskt strunta i smulet och äta som parfait eller glass istället, om man vill. Man får alltid äta vad man vill (utom margarin, ät inte det).



Frozen cheesecake med mandelsmul

Till smulet behövs:
1,5-2 dl mandelmjöl (beroende på hur mycket andra nötter du hackar ner)
75 smält smör
Hackade nötter, ca 1 dl
en skvätt stevia strö, om man vill (jag hade ca 1 msk, av ICAs)

Till ostsmeten behövs:
4 ägg
4 dl grädde
250 g mascarpone
1 dl stevia strö
ev smaksättning såsom vanilj, limeskal, citronskal, sprit, bär

Blanda allt till smulet, lägg på en plåt och baka i 170 grader ca 10 minuter. Jag rörde om några gånger under tiden så det blev jämnbakat och smulade sig.
Separera vitor från gulor. Vispa vitorna hårda i en bunke. Vispa gulorna pösigt med sötning och smaksättning i en annan. Rör ner osten i gulorna. Vispa grädden i ytterligare en bunke (om du vispar i den här ordningen behöver du inte diska visparna mellan bunkarna). Vänd ner grädden i ostsmeten, och vänd sen försiktigt ner vitorna

Varva sedan smul med ostsmet i en form som passar i frysen, jag använde en inplastad sockerkaksform. Låt frysa minst 4 timmar. Ta fram en halvtimme innan servering, ät med t ex färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar