söndag 13 januari 2013

Kålrotspommes

Det här är helt och hållet tack vare Hanna, som övertygade mig om att det skulle gå bra att fritera här hemma. Och det gjorde det, och vi kunde äta pommes till hamburgarna.


 Kålrotspommes (4 portioner)
1 medelstort kålrotshuvud
rapsolja
flingsalt

Skär kålroten i stavar. Värm ca 1 cm olja på maxvärme i en stekpanna. Lägg i kålrotsstavarna och fritera tills de är gyllenbruna. Låt rinna av och salta generöst. Ha inte på fläkten när du friterar, och se till att ha ett lock att kväva eventuell eld med om olyckan mot förmodan skulle vara framme!

4 kommentarer:

  1. Alla verkar prova detta utom jag ;) Ser jättegott ut! Är det godare än pommes!

    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Det smakar ju friterad kålrot så det beror på om man tycker att kålrot är godare än potatis :-) Jag gillade det, och kommer göra det igen. Dessutom är det festligt att bjuda på. Jag kollade precis kolhydratsinnehållet kålrot/potatis, och det är 3 gånger så mycket i potatis.

      Radera
  2. Åh du har testat!!! :) inte så krångligt va :) ser gott ut!!! Testa även rotselleripommes, också supergott. Tack för att du länkade till mig också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, superenkelt. Jag ska prova blomkål också. Har någon testat?

      Radera