måndag 14 januari 2013

Citronfromage

Jag har barndomsminnen av citronfromage som jag inte riktigt vet var de kommer ifrån. Eller är det kanske för att mamma hade citroncravings när hon väntade mig? Hur som helst ville jag testa om det gick att röra ihop något liknande på LCHF-vis. Det gjorde det!


Citronfromage (6 portioner)
2 ägg
2 dl grädde
50 gram cream cheese
zest och saft av en citron
1 dl sukrin melis
1 dutt vaniljpulver

Vispa äggvitorna till hårt skum i en bunke, vispa grädden hårt i en annan och vispa gulorna med sötning, citron och färskost i en tredje. Vänd ner grädden i ostsmeten och vänd sedan försiktigt ner vitorna. Häll upp i portionsformar och ställ kallt fram tills servering. Man kan säkert lägga till gelatin eller redix, men jag tycker det blev bra utan.

2 kommentarer:

  1. De ser läckra ut! Citron är så lättsamt och fräscht :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm...jättegott! :)
    Citron ger så god och fräsch smak!
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera