onsdag 16 januari 2013

Burgundisk lammgryta

Trots att jag vet att det är fel vill jag kalla den här rätten för "lammboeuf". Jag säger kort och gott "boeuf" när jag menar boeuf bourguignon, och då är lammboeuf fullständigt logiskt, eller hur? Men för tydlighets skull får det heta burgundisk lammgryta här. Det är alltså en gammal hederlig boeuf, lagad på resterna från lammet vi åt härom dagen. Nästan lite väl gott för en måndagkväll, och dessutom åt vi i pyjamas, framför en film. Men man hade lätt kunnat servera gäster samma mat en lördagkväll utan att skämmas ett endaste dugg. Det enda (ja, det ENDA!) dåliga med boeuf är att det inte ser lika gott ut som det är.


Burgundisk lammgryta (6 portioner)
1 kg lamm
1 lök alt några steklökar
1 paket tärnat bacon
10 st champinjoner (jag hällde i en näve torkade trattkantareller också, för att jag kunde)
3 dl rödvin, ca
2 msk oxfond
smaksättare i form av 3 lagerblad, några morötter, pepparkorn (jag hade bara lagerblad hemma)
0,5 dl balsamvinäger
kryddor efter smak
smör att steka i
vatten
redix

Börja med att steka svamp, lök och bacon i smör i en stekgryta. Förvara sedan i en separat bunke medan du fortsätter med resten i samma gryta, med allt det gottiga fettet som bas. Tärna och stek lammköttet, och häll sedan på vin, fond, smaksättare och vinäger och låt puttra på svag värme i 1,5 timme eller mer. Ja, det tar en stund, men det är det värt, och man kan göra annat under tiden. Titta till grytan då och då, och häll på mer vätska om det behövs, vin eller vatten. Smaka av och krydda om det behövs (antagligen inte). % minuter innan severing: fiska upp smaksättare som inte ska ätas, häll i svamp, lök och bacon, red eventuellt med redix och klipp gärna över persilja. Vissa hävdar att man ska äta potatis till boeuf, men jag tror att det bara är för att de aldrig har smakat blomkålspuré.

2 kommentarer:

  1. Åh så gott! Och vilken lyx så här mitt i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är faktiskt en riktig lyxlirare :-) Ibland iaf, för ibland blir det stekta/kokta ägg till middag.

      Radera