måndag 25 februari 2013

Torsk med ägg- och baconsmör

Jag hade tänkt äta en macka när jag kom hem, men på Ica låg det en bit torskfilé och pockade på uppmärksamhet. Eftersom jag var sugen både på senap, bacon och äggula blev det såhär. Smått genialiskt om jag får säga det själv!


Torsk med senapsstuvad spenat och ägg- och baconsmör (3 portioner)
400 gram färsk torskfilé
fiskbuljong
1/2 påse färsk spenat
1 paket tärnat bacon
2 hårdkokta äggulor
100 gram smör
1/2 burk creme fraiche, senap och dragon

Smält lite smör i en stekpanna, vätska ur spenaten och rör ner creme fraichen. Vanlig creme fraiche med en klick dijonsenap fungerar lika bra som den jag använde. Låt puttra 10 minuter eller så. Stek baconet knaprigt och låt rinna av på papper. Smält resten av smöret i en kastrull. Koka upp vatten med fiskbuljong i, koka fisken i några minuter och låt sedan rinna av på en handduk. Smula äggulorna. Vid servering, rör ner bacon och äggulor i det smälta smöret och skeda upp över torsken.

4 kommentarer:

  1. mmm så gott det ser ut!!
    Torsk är ju toppen!!

    SvaraRadera
  2. Låter spännande och gott! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Mmm det låter fantastiskt gott! Fisk och bacon är en så bra kombo. Och jag måste testa att steka spenat i creme fraiche sådär med senap, perfekt tillbehör ju. Kram

    SvaraRadera