söndag 3 februari 2013

Mud cake

Tydligen fortsätter jag hoppas på att det ska finnas ett perfekt LCHF-substitut för kladdkaka, fastän jag egentligen vet att det inte finns och att jag borde sluta prova. Nu har jag iaf bakat en mud cake, ungefär enligt recept av Marja. Och visst blev det gott, men jag kom på mig själv med att lämna det mesta av kakan på assietten och koncentrera mig på grädden och granatäpplekärnorna istället. Men, sen provade jag en bit dagen efter, när den hade hunnit stå till sig, och DÅ, DÅ var den mycket bättre! Inte som en traditionell kladdkaka, men god och med perfekt konsistens för en liten munsbit till kaffet. Nästa gång gör jag i en fyrkantig form och skär små munsbitar som jag dekorerar med lite grädde och ett bär på.


Mud cake (4 ganska små portioner)
Botten:
25 gram rumstempererat smör
2/3 dl mandelmjöl
2/3 msk kokosmjöl
1/2 msk stevia strö
2/3 msk kakao

Mellanlager:
25 gram smör
1 uppvispat ägg
50 gram mörk choklad
1/2 krm vaniljpulver
1 msk grädde

Tycker ni det ser lite ut? Det är för att det är en minikaka, som ska gräddas i en 12-centimetersform (finns på Åhléns). Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop botteningredienserna och tryck ut i botten på formen. Grädda i 8 minuter och sänk sen värmen till 150 grader. Smält smör och choklad på låg värme och vispa samtidigt upp ägget med grädde och vanilj. Rör ihop och häll i formen, grädda i 20 minuter. Låt stå till sig i några timmar innan du serverar den! Gör en frosting att toppa med, eller servera med lättvispad vaniljgrädde.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att man få ge sig lite mer tid för att vänja sig vid sockerfria och mjölfria bakverk...
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Nja, jag borde vara ganska van redan, efter flera år med LCHF, och jag tycker inte bara det är sötman som är annorlunda utan även konsistensen. Det bästa är ju om jag håller mig till det jag tycker är gott istället :-) Som chokladtryffel, chokladmousse, bär med grädde, hemmagjord glass etc. Samtidigt är det kul att experimentera, alltid lär man sig något! Den här gången lärde jag mig t ex att konsistensen blev väldigt annorlunda över natten.

    SvaraRadera