lördag 23 februari 2013

Avokadochokladkaka

Jag ger visst inte upp... Och jag fortsätter visst ändra i recepten också, precis som om jag är någon bakexpert (nä, verkligen inte). Voilá: Marjas avokadochokladtårta, i min variant. Jag var på middag igår, och jag erbjöd mig att fixa efterrätt till mig och den andra LCHFaren där, så värdinnan kunde fokusera på annat.

Här skulle det ha varit en bild på gottiset, men det glömdes bort i det allmänna kaoset. 

Avokadochokladkaka (4 små portioner)
Botten:
1 dl mandelmjöl
0,5 msk kokosmjöl
20 gram smör
15 gram mörk choklad
vaniljpulver

Mousse:
0,5 avokado
0,75 dl grädde
3 msk creme fraiche
2,5 msk kakao
1,5 msk stevia strö
1 knivsudd stevia

Smält smör och choklad på låg värme, blanda ner övriga ingredienser till botten och tryck ut i en 12 cm springform. Grädda i 150 grader i 12 minuter. Medan den står i ugnen: mosa avokadon, vispa grädden och blanda ihop med resterande mousseingredienser. Häll på den svalnade botten och förvara kallt tills en halvtimme innan den ska ätas. Servera med bär och grädde. Kul idé med avokado i moussen! Nästa gång gör jag min vanliga chokladmousse (men utan lakrits) och blandar eventuellt i lite avokado, så slipper jag sötningsmedel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar