torsdag 6 december 2012

Julbröd

Nu när det finns julskinka att lägga på mackorna måste det ju finnas mackor att lägga skinkan på! Jag hade tänkt testa ett nytt recept, men så såg jag att Åse hade gjort en variant på mitt standardbröd och då blev jag tvungen att testa det istället. Jag gjorde om det lite också, för när jag stod där och  mixade frön så kom jag ihåg ett så himla gott julbröd som en kompis brukar baka, så då hackade jag ner lite torkad frukt också. Om man är känslig mot torkad frukt får man så klart låta bli, men oj så gott det blev, både med skinka och senap eller bara med smör och ost på!


Julbröd (ca 25 skivor)
1,5 dl rostade solroskärnor
0,75 dl kruskakli
0,75 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
1 näve hackade valnötter
6 ägg
1,5 dl riven ost
0,5 dl kesella eller creme fraiche
2 st torkade aprikoser
2 msk russin
1 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 tsk kardemumma

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen fluffiga. Mixa/mal sesamfrön och rostade solroskärnor till mjöl, blanda med de torra ingredienserna och häll till sist ner det torra, osten och kesellan i äggvispet. Låt svälla några minuter innan du häller ner smeten i en bakform klädd med bakplåtspapper. Toppa med några solroskärnor och grädda i 30 minuter.

1 kommentar: