söndag 28 april 2013

Tretimmarslamm

Långbakat kött alltså, jag blir nästan religiös när jag tänker på hur gott det är. Just den här gången var det en tisdag efter jobbet så det blev middag ganska sent... Jamie Oliver har ett recept på femtimmarslamm, så jag anammar hans sätt och kallar den här lammsteken för tretimmarlamm.


Tretimmarslamm (6 portioner)
Lammstek utan ben, ca 1 kilo
Färska kryddor (basilika, rosmarin, timjan)
Vitlök, 10 klyftor eller så
1 citron
Smör att steka i
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Putsa steken och stick sedan hål här och där, så du har någonstans att stoppa vitlök och kryddor. Fyll hålen med vitlöksklyftor och hackade örter. Salta och peppra. Stek i smör så ytan får fin färg. Lägg över i ugnsfast form och pressa över saften från citronen. Sänk ugnen till 100 grader och stoppa in steken. Använd termometer och låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är 58 grader. För min 1-kilosstek tog det knappt tre timmar. Låt den vila några minuter innan du skär upp den. Lamm trivs med jordärtskocksgratäng och chèvresås, eller varför inte rödbetor.


1 kommentar:

  1. Mmm...jag sparar receptet! Låter otroligt gott! Mums!
    Ha en fin söndag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera