tisdag 26 mars 2013

Sataykyckling

Det är så galet gott med jordnötssås! Jag blev sugen efter att ha läst på Hannas blogg, men jag gjorde en variant där jag tog det som fanns hemma. Tack och lov smakade det jättemycket bättre än det ser ut. Det gick till ungefär som står beskrivet nedan.


Allt i ett-satay (4 portioner)
3 kycklingfiléer
1,5 dl jordnötssmör (ekologiskt utan en massa jox i)
250 gram champinjoner
200 gram shiratkinudlar
2 nävar strimlad färsk vitkål
1 burk kokosmjölk
1 gul lök
2 klyftor vitlök
2 tsk röd currypasta
1 tsk sambal oelek
en skvätt citronsaft
smör att steka i
salt
vatten att späda med
tomater/paprika/sockerärter/annat gott och färgglatt
rostade sesamfrön

Jag stekte allt som skulle stekas för sig och hällde sedan ner allt i en stor gryta där det fick koka ihop. Tyvärr hade jag varken sockerärter eller röd paprika hemma varför det blev en ganska färglös tillställning, och av någon anledning hällde jag ner nudlarna i grytan, det hade varit mycket lättare att servera om jag hade haft dem vid sidan av.

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du gjort satay, visst är det gott!!! :) jag fick inte heller någon bra bild på rätten, hehe, men smaken är verkligen fantastisk! Tack för att du länkade till mig :)

    SvaraRadera
  2. Låter hur gott som helst! Mums!
    Hanna har många smarriga recept på sin blogg! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera